Трансформація відсутності в стилі Софії Андрухович (на матеріалі роману «Катананхе»)
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2025.3.6Ключові слова:
пам'ять, війна, стиль, Софія АндруховичАнотація
Предметом дослідження в цій статті стали трансформації, яких зазнав стиль сучасної української письменниці Софії Андрухович у новому романі «Катананхе» 2024 року. У фокусі статті перебуває образ відсутності (або ж — «відсутності») війни в тексті. За допомогою компаративного методу цей роман було порівняно з попередніми текстами, зокрема романом «Амадока» 2020 року, у якому образ відсутності (відсутні локації, відсутні спогади, відсутні портретні характеристики тощо) був уперше проявлений у стилі Софії Андрухович найяскравіше; таким чином, встановлено масштаб відсутності в романі «Катананхе». У результаті дослідження ключовою трансформацією, яка відбулась в авторському стилі Софії Андрухович, визначено зміну масштабу відсутності.
Окрему увагу приділено образам візуального мистецтва, яке виконує роль збереження та відновлення спогадів про війну, і проведено порівняння з ідентичним способом відновлення спогадів у романі «Амадока», де використовувались фотокартки або дописи в соціальних мережах. У романі «Катананхе» цю роль виконують замальовки, які створила персонажка роману Леся. З опорою на методологію студій пам’яті й травми проаналізовано, яким чином війна навіть після свого закінчення впливає на людей і як працює пам’ять про війну в персонажів різного віку: підлітки Таї, людей середнього віку Лесі та Олекси (батьків Таї), літніх сусідів Жанни і Максима. Встановлено способи прийняття травматичного досвіду та способи подолання травми, якої завдала війна різним поколінням українців.
В умовах повномасштабної війни важливо аналізувати, досліджувати й виявляти різні способи писати про війну: це зумовлює актуальність дослідження, адже висвітлені стильові особливості відкривають можливість для подальших досліджень романної творчості письменниці, аналіз образу «відсутньої» війни демонструє спосіб рецепції травми війни в українській літературі та культурі в цілому й відкриває можливості для сприйняття творів сучасної української літератури в ширшому контексті. Встановлений зв’язок із попередніми творами письменниці та їхніми стилістичними особливостями відкриває шлях до подальших досліджень щодо розуміння місця роману «Катананхе» у творчому доробку Софії Андрухович.
Завантаження
Посилання
Andrukhovych, S. (2024). Katanankhe [Catananche]. Komubuk.
Hubina, M. (2024, October 10). Pohliad u (ne)normalne maibutnie. Osobysti kryzy u “Katanankhe” Sofii Andrukhovych [A look into the (ab)normal future. The personal crises in Sofia Andrukhovych’s “Catananche”]. Kultura Krytyky. https://kultkrytyky.com/poglyad-u-nenormalne-majbutn%D1%94-osobysti-kryzy-v-katananhe-sofi%D1%97-andruhovych
Karavai, A. (2024, October 14). Budenni prorotstva kvitky katanankhe [The daily prophecies of the catananche flower]. Postimpreza. https://postimpreza.org/texts/budenni-prorotstva-kvitky-katanankhe
Petrenko, T. (2024, June 14). “Vbyvstvo sviashchennoho olenia” na Oboloni: pro “Katanankhe” Sofii Andrukhovych [“The Killing of a Sacred Deer” in Obolon: about Sofia Andrukhovych’s “Catananche”]. Chytomo. https://chytomo.com/vbyvstvo-sviashchennoho-olenia-na-oboloni-pro-katanankhe-sofii-andrukhovych
Stolitnia, A. (2025). Roman Sofii Andrukhovych «Katanankhe»: destruktsiia i peresotvorennia mifu pro zhinoche starinnia [Sofia Andrukhvovych’s “Catananche”: deconstruction and reconfiguration of the myth of female aging]. Slovo i Chas, 3, 71–83. https://doi.org/10.33608/0236-1477.2025.03.71-83
Yevdokymova, A. (2024, June 25). Vidhuk na roman Sofii Andrukhovych “Katanankhe” [Review of Sofia Andrukhovych’s novel “Catananche”]. Sensor Media. https://sensormedia.com.ua/books/vidguk-na-roman-sofiyi-andruhovych-katananhe
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ілля Мокряков

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).