Сучасна українська футбольна YouTube-влогосфера та її вплив на медіатизацію спорту
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2025.3.12Ключові слова:
медіатизація спорту, YouTube, влог, спортивна комунікація, футбол, глобалізація спорту, локалізація спорту, експертність блогераАнотація
У дослідженні проаналізовано український футбольний сегмент на хостинговому сервісі YouTube з урахуванням і глобальних тенденцій диджиталізації медіа та кастомізації контенту, і впливу воєнних дій в Україні. Актуальність дослідження зумовлена тим, що відеоблоги стали основним джерелом відеоконтенту на місцеві футбольні теми після того, як великі медіагрупи залишили український телевізійний ринок, що призвело до закриття спортивних телеканалів. Метою дослідження є визначення співвідношення локального і глобального контенту й аналіз географії футбольних подій, про які робляться новини, відеоогляди, коментарі на українських каналах. Також визначається експертність авторів.
Досліджувалися статистичні дані 15 найпопулярніших україномовних YouTube-каналів, отриманих за допомогою сервісів для порівняння кількості підписників і їхньої залученості, таких як «Маніфест» та Social Blade. Метод порівняльного аналізу допоміг зіставити кількісні характеристики та динаміку розвитку. Найпопулярніший із досліджуваних каналів — «Футбол 2.0» — має 1,32 млн фоловерів, а загалом до визначеної групи увійшли канали з аудиторією підписників більше 150 тис. осіб. Із застосуванням соціоісторичного підходу виокремлено структурні зміни щодо кількості глобального й локального контенту на досліджуваних каналах українських авторів, їхньої експертності та активності аудиторії.
Результати дослідження підкреслюють українізацію футбольного контенту на YouTube після повномасштабного вторгнення. Характер українських футбольних змагань змушує творців контенту поєднувати місцеві та глобальні теми, приділяючи більшу увагу останнім. Це пояснюється тривалими перервами між подіями місцевого рівня, передбачуваними результатами матчів і загальною низькою якістю українського футболу. Аналіз досвіду футбольних відеоблогерів виявив кореляцію між структурою власності відеоблогів, професійною освітою блогера та використанням високоякісного обладнання. Результати дослідження вказують на тенденцію розвитку YouTube-каналів на основі релевантності контенту та інтересу аудиторії, а не популярності окремих ведучих.
Завантаження
Посилання
Bakhmetieva, A. (2020). Suchasne telebachennia Dnipra: lokalni studii v borotbi za hliadacha [Daily television station of the Dnipro: local studios in the fight for viewing] (pp. 26–43). In V. Demchenko (Ed.), Aktualni trendy suchasnoho komunikatyvnoho prostoru [Current trends in the current communicative space]. Hrani.
Davydenko, B. (2023, May 17). Fabryka pidpryiemnytstva im. Akhmetova. Myttieve zakryttia “Media Hrupy Ukraina” zalyshylo bez roboty sotni profesionaliv. Yak vony buduiut biznes na zalyshkakh mediaimperii [Akhmetov’s Entrepreneurship Factory. The sudden closure of Media Group Ukraine left hundreds of professionals out of work. This is how they’re rebuilding a business amidst the remains of the media empire]. Forbes Ukraine. https://forbes.ua/company/fabrika-pidpriemnitstva-im-rinata-akhmetova-12052023-13608
Detector Media. (2022, November 6). Oleksandr Denysov perezapustyv yutub-kanaly “Ukrainy” ta prydbav prava na khailaity matchiv Ukrainskoi premier-lihy [Oleksandr Denysov restarted the YouTube channels of “Ukraine” and acquired the rights to the highlights of the matches of the Ukrainian Premier League]. https://detector.media/infospace/article/204603/2022-11-06-oleksandr-denysov-perezapustyv-yutub-kanaly-ukrainy-ta-prydbav-prava-na-khaylayty-matchiv-ukrainskoi-premier-ligy
Dijck, J. van. (2013). YouTube beyond technology and cultural form. In: M. de Valck, & J. Teurlings (Hg.), After the Break. Television Theory Today (pp. 147–159). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1017/9789048518678.010
Dutchak, A. (2017). Suchasnyi stan i perspektyvy ukrainomovnykh kanaliv na servisi YouTube [Current state and prospects of Ukrainian-language channels on the YouTube service]. Obraz, 4(26), 122–129.
International Olympic Committee. (2020). IOC Marketing Report Tokio 2020. https://iocmarketingreport.touchlines.com/tokyo2020/28-1
Jenkins, H., & Deuze, M. (2008). Editorial: Convergence Culture. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 14(1), 5–12. https://doi.org/10.1177/1354856507084415
Lee Ludvigsen, J. A., & Petersen-Wagner, R. (2022). From television to YouTube: digitalised sport mega-events in the platform society. Leisure Studies, 42(4), 615–632. https://doi.org/10.1080/02614367.2022.2125557
Lichtenstein, D., Herbers, M. R., & Bause, H. (2021). Journalistic YouTubers and Their Role Orientations, Strategies, and Professionalization Tendencies. Journalism Studies, 22(9), 1103–1122. https://doi.org/10.1080/1461670X.2021.1922302
Manifest. (n. d.). YouTube channel statistics. https://manifest.in.ua/rt/football
Matkovska, O. (2015). Perspektyvy linhvistychnykh doslidzhen blohiv [Perspectives for linguistic research on blogs]. Liudyna. Kompiuter. Komunikatsiia: zbirnyk naukovykh prats (pp. 128–131). Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky.
Rowe, D. (2004). Sport, Culture and the Media. Open University Press.
Social Blade. (n. d.). Analytics Made Easy. https://socialblade.com
Tarasova, M. (2012, December 13). YouTube приходить в Україну! [YouTube is coming to Ukraine!]. Official Blog — Google Ukraine. https://ukraine.googleblog.com/2012/12/youtube.html
Ukrainian National News. (2023, May 2). FAVBET ta YouTube-kanaly “Futbol 2.0” vidteper partnery [FAVBET and YouTube channels “Football 2.0” are now partners]. https://unn.ua/news/favbet-ta-youtube-kanali-futbol-2-0-vidteper-partneri
vidIQ. (n. d.). YouTube Stats & Analytics for all your favorite channels. https://vidiq.com/youtube-stats
Vitman, K., & Kormych, A. (2021, January). Videoblohy yak innovatsiinyi zasib politychnoi komunikatsii [Video blogs as an innovative means of political communication]. Current problems of politics, 68, 52–57.
Voloshchenko, E. (2022). Dyskurs videobloha v strukturi internet-komunikatsii [Discourse of a video blogger in the structure of Internet communication]. Current issues of the humanities, 52(1), 147–152. https://doi.org/10.24919/2308-4863/52-1-21
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Artem Rossinskyi, Alla Bakhmetieva

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).