Наративний вимір стратегічної комунікації президента Зеленського в соціальній мережі Twitter під час російсько-української війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2025.2.6

Ключові слова:

наратив, наративний інтелект, стратегічні комунікації, дезінформація, російсько-українська війна

Анотація

Дослідження заповнює наукову прогалину наративного виміру українських стратегічних комунікацій під час останніх трьох років російсько-української війни. Предметом дослідження є емоційні засоби переконання в стратегічній комунікації президента України В. Зеленського в соцмережі Twitter із теоретико-методологічних позицій теорії наративів. Метою дослідження є розкрити місце й роль емоційних і риторичних засобів переконання в наративах, які поширює президент Зеленський у соцмережі Twitter.

Методологічно був здійснений контент-аналіз 58 емоційно забарвлених повідомлень президента України в соцмережі Twitter за період 1–31 грудня 2024 року, які було категоризовано у 12 тем. З опорою на доробок наративної та дискурс-аналітичної дослідницьких парадигм була запропонована модель конструювання мелодраматичного наративу на основі певних символічних образів та емоційних кодів, що резонують із західними аудиторіями.

У результаті дослідження з’ясовано, що президент Зеленський застосовує широкий репертуар емоційних засобів переконання для залучення міжнародних гетерогенних аудиторій у соцмережі Twitter. Наративом, який об’єднує та гармонізує всі емоційні теми, є мелодраматична історія з універсальними символічними образами: несправедливо скривджена жертва (Україна), винуватий у стражданнях жертви лиходій (РФ), ідеалізований успішний герой (Україна та її міжнародні партнери). Наратив провокує відповідні емоційні реакції в аудиторій: співчуття, ідентифікацію й бажання допомогти Україні, злість і ненависть до РФ, повагу й захоплення хоробрістю України та партнерів. Широкий спектр тем усередині наративу — від викрадення українських дітей до загрози екології, а також зрозуміла й звична структура сюжету сприяють охопленню й емоційному залученню максимально гетерогенних зовнішніх аудиторій, прямо не зацікавлених у російсько-українській війні.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Михайло Омельченко, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Аспірант Могилянської школи журналістики

Посилання

Alcantara-Pla, M. (2024). Understanding emotions in hate speech: A methodology for discourse analysis. Discourse & Society, 35(4). https://doi.org/10.1177/09579265231222013

Barisione, M. (2009). Valence image and the standardisation of democratic political leadership. Leadership, 5, 41–60. https://doi.org/10.1177/1742715008098309

Battista, D. (2024). The Evolution of Digital Communication: Zelensky and the Use of Instagram in Wartime. Athens Journal of Social Sciences, 11, 1–16. https://doi.org/10.30958/ajss.12-1-3

Boltanski, L. (1999). Distant Suffering: Morality, Media and Politics. Cambridge University Press.

Cavazza, N., & Guidetti, M. (2014). Swearing in Political Discourse: Why vulgarity works. Journal of Language and Social Psychology, 33(5), 537–547. https://doi.org/10.1177/0261927X14533198

Ciovacco, C. (2020). The Shaping of Threat Through Narration. Journal of Strategic Security, 13(2), 48–63. https://doi.org/10.5038/1944-0472.13.2.1754

Collins, R. (2005). Interaction ritual chains. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400851744

Dewi, K. S, Akanmu, D. M., Bahtiar, M., Muslim, D. A, Idola, P. P, & Khoirunnisa. (2020). Political Leaders and Followers’ Attitudes: Twitter as a Tool for Political Communication. Journal of Advanced Research in Dynamical & Control Systems, 12(6), 1615–1626.

Dyczok, M., & Chung, Y. (2022). Zelenskyi uses his communication skills as a weapon of war. Canadian Slavonic Papers, 64(2/3), 146–161. https://doi.org/10.1080/00085006.2022.2106699

Dzhydzhora, Ye. (2023). Promovy prezydenta Zelenskoho pid chas rosiisko-ukrainskoi viiny: intentsii vdalykh pochatkiv [Speeches of President Zelensky during the Russian-Ukrainian war: intentions of successful beginnings]. Black Sea Philological Studies, 2, 5–10. https://doi.org/10.32782/bsps-2023.2.1

Fletcher, A. (2023). Storythinking: The new science of narrative intelligence. Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/flet20692

Grabe, M., & Bucy, E. (2009). Image Bite Politics: News and the Visual Framing of Elections. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195372076.001.0001

Hall, T. H. (2015). Emotional diplomacy: Official emotion on the international stage. Cornell University Press. https://doi.org/10.7591/cornell/9780801453014.001.0001

Jorgensen, P. F. (1998). Affect, persuasion, and communication processes. In P. A. Anderson, & L. K. Guerrero (Eds.), Handbook of communication and emotion (pp. 403–422). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012057770-5/50017-5

Kaneva, N. (2022). “Brave Like Ukraine”: A critical discourse perspective on Ukraine’s wartime brand. Place Branding and Public Diplomacy, 19(3), 1–5. https://doi.org/10.1057/s41254-022-00273-3

Kondratenko, N. (2022). Ekspresyvnyi syntaksys u prezydentskomu dyskursi Volodymyra Zelenskoho [Expressive syntax in the presidential discourse of Volodymyr Zelensky]. Opera in Linguistica Ukrainiana (Suggestive linguistics. Communicative linguistics), 29, 313–324. https://doi.org/10.18524/2414-0627.2022.29.262417

Loseke, D. R. (2009). Examining Emotion as Discourse: Emotion Codes and Presidential Speeches Justifying War. The Sociological Quarterly, 50(3), 497–524. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.2009.01150.x

Marcus, G. E. (2002). The Sentimental Citizen: Emotion in Democratic Politics. Penn State University Press, University Park.

Mazzoleni, G. (2008). Mediatization of politics. In Wiley (Eds.), The international encyclopedia of communication. Wiley Blackwell; International Communication Association. https://doi.org/10.1002/9781405186407.wbiecm062

Petrenko, O. (2018). Typolohiia stratehii nevvichlyvosti u dyskursi V. Shekspira [Typology of strategies of impoliteness in Shakespeare’s discourse]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Foreign Philology, 87, 121–128. https://doi.org/10.1177/09579265231222013

Plazas‐Olmedo, M., & Lopez‐Rabadan, P. (2023). Selfies and Speeches of a President at War: Volodymyr Zelensky’s Strategy of Spectacularization on Instagram. Media and Communication, 11(2), 188–202. https://doi.org/10.17645/mac.v11i2.6366

Prier, J. (2017). Commanding the Trend: Social Media as Information Warfare. Strategic Studies Quaterly, 11(4), 50–85. https://www.jstor.org/stable/26271634

Richards, B. (2004). The Emotional Deficit in Political Communication, Political Communication, 21(3), 339–352. https://doi.org/10.1080/10584600490481451

Sánchez-Castillo, S., Galán-Cubillo, E., & Drylie-Carey, L. (2024). Zelensky’s most notable war instrument: the use of ‘reels’ on Instagram. Journal of Risk Research, 27(12), 1507–1523. https://doi.org/10.1080/13669877.2024.2447254

Shevchenko, I., Alexandrova, D., & Gutorov, V. (2021). Impoliteness in parliamentary discourse: a cognitive-pragmatic and sociocultural approach. Cognition, Communication, Discourse, 22, 77–94. http://doi.org/10.26565/2218-2926-2021-22-05

Silva, B., & Proksch, S.-O. (2022). Politicians unleashed? Political communication on Twitter and in parliament in Western Europe. Political Science Research and Methods, 10(4), 776–792. https://doi.org/10.1017/psrm.2021.36

Stieglitz, S., & Dang-Xuan, L. (2013). Social media and political communication: a social media analytics framework. Social Network Analysis and Mining, 3(4), 1277–1291. https://doi.org/10.1007/s13278-012-0079-3

Stuckey, M., & Antczak, F. (1998). The Rhetorical Presidency: Deepening Vision, Widening Exchange, Annals of the International Communication Association, 21(1), 405–442. https://doi.org/10.1080/23808985.1998.11678956

Wang, L., & Wang, R. (2024). Cyber warfare: A study of Zelenskyy’s social media political performance strategies and effects. Frontiers in Psychology, 15, 1–16. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1478639

Downloads


Переглядів анотації: 208

Опубліковано

30.06.2025

Як цитувати

Омельченко, М. (2025). Наративний вимір стратегічної комунікації президента Зеленського в соціальній мережі Twitter під час російсько-української війни. Синопсис: текст, контекст, медіа, 31(2), 114–122. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2025.2.6

Номер

Розділ

Медіа та віртуальна реальність